Voor GGZ instelling Riwis Zorg & Welzijn organiseerden we een co-design sessie waarin cliënten samen met begeleiders de eisen en wensen voor een nieuw cliëntenportaal in beeld brengen.
Als invulling van de sessie maken we gebruik van een eenvoudige maar effectieve storyboardtechniek. In 3 rondes lieten we deelnemers stap voor stap nadenken over hun ideale toekomst in beeld, en bespraken vervolgens welke eisen en wensen hieruit voortvloeiden.
In ronde 1 gaven we deelnemers de kans om eventuele ergernissen en frustraties rond het bestaande portaal letterlijk een plek te geven. Dit om te voorkomen dat hier in de volgende rondes nog te veel tijd aan zou worden besteed. Na deze ronde gingen de deelnemers aan de slag met het vormen van een beeld van hun ideale cliëntenportaal.
In ronde 2 maakten alle deelnemers een individueel storyboard, met letterlijk een centrale rol voor hun ideale cliëntenportaal (zie onderstaande afbeelding). De kaartjes er omheen visualiseren aspecten in hun dagelijks leven die te maken (kunnen) hebben met de portaal, zoals het overleggen met begeleiders en familie, het meer zelfstandig kunnen leven of het bijhouden van hun zorgplan.
Deelnemers aan de slag met individuele storyboards.
In ronde 3 hebben we storyboards samengevoegd, en gekeken welke overeenkomsten en verschillen er bestaan tussen de idealen van cliënten en die van begeleiders, en wat precies de toegevoegde waarde van de cliëntenportaal voor bepaalde situaties is. Oftewel, nadenken over de vraag waarom we iets willen: wat zou je met een forum kunnen bereiken? En hoevaak denk je dat je met een begeleider kunt of wilt chatten?
Een storyboard van één van de deelnemers. Centraal staat de 'ideale clientenportaal'. De kaartjes er omheen geven activiteiten aan waarin de portaal volgens clienten of begeleiders een rol kan spelen.
Eén van de belangrijkste resultaten van de sessie is dat cliënten en begeleiders met elkaar hebben gewerkt aan een ideale cliëntenportaal. Na afloop van de sessie gaven deelnemers aan dat het erg waardevol was om er op deze manier in een groep aan te werken. Ze hadden ruim gelegenheid om hun mening te geven en vonden het prettig om mee te mogen denken over de toekomst van hun zorg.
Naast inzicht in de motivaties van clienten en begeleiders heeft de sessie ook veel aanwijzingen gegeven voor technische verbeteringen in o.a. de grafische user interface van de portaal (bijvoorbeeld m.b.t. layout, tekst, icoontjes en kleurgebruik).