Luminis & Advitrae

Workshop Serious Gaming

Wat is er nou leuker dan spelletjes ontwerpen? Samen spelletjes ontwerpen natuurlijk! In deze workshop lieten we deelnemers zelf sleutelen aan een serious game voor onderwijs­logistiek.

Iets met gaming

Het idee om "iets met gaming" te gaan doen ontstond tijdens de ontwikkeling van een nieuw product van Advitrae. Advitrae is een specialist in software voor onderwijslogistiek (denk aan digitale lesroosters en planningen). Luminis, bij Advitrae betrokken als software ontwikkelaar, nodigde ons uit iets te komen vertellen over de achtergrond van serious gaming en gamification, én te helpen dit direct toe te passen in hun product.

De workshop

Met een groep van ongeveer 10 adviseurs, experts en ontwikkelaars van Advitrae en Luminis doken we tijdens de workshop in de wereld van serious gaming en gamification.

De ochtend stond in het teken van theorie en inspiratie. We gingen o.a. in op de verschillen tussen serious gaming en gamification en demonstreerden verschillende voorbeelden uit ons portfolio. Uiteraard werd er ook een serious game gespeeld, omdat dit nu eenmaal de beste manier is om te ervaren hoe het werkt.

's Middags werd de theorie toegepast op de case van Advitrae. In groepjes werd nagedacht over spelers, doelen, uitdagingen en verschillende manieren om deze in een serious game samen te voegen. Aan het eind van de middag werden alle resultaten gepresenteerd en besproken.

Paper prototyping

Hoewel Advitrae normaalgesproken software ontwikkelt hebben we ons in de workshop gericht op 'fysieke' serious games en papieren prototypes. Dit voorkomt dat alleen de programmeurs wat te doen hebben en het helpt deelnemers om vanuit een nieuw perspectief naar het product (en de onderliggende uitdagingen) te kijken.

In plaats van direct in knopjes, lijstjes en menu's te denken lieten we de deelnemers nadenken over 'spelers' (gebruikers), drijfveren, doelen en uitdagingen; wat willen gebruikers, en waarom? Welke beperkingen gelden er, en met welke boetes of beloningen kunnen we spelers bijsturen? De hele middag stond in het teken van het beantwoorden van dit soort vragen.

Met kaartjes, pionnen, dobbelstenen en ter plekke getekende spelborden werden verschillende spelvormen bedacht en getest.

Resultaat

Omdat het in de workshop om de ontwikkeling van een nieuw product ging kunnen we inhoudelijk helaas niets over de resultaten zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat het de deelnemers erg goed gelukt is om bepaalde aspecten van serious gaming, zoals het gebruik van metaforen, toe te passen in hun product.

De workshop resulteerde uiteraard in allerlei spelideeën, maar heeft deelnemers ook geholpen op een andere manier over het product en oplossings­richtingen te denken; in plaats van allerlei functionaliteit met software op te lossen kun je de gebruiker ook spelenderwijs 'bijsturen' zodat die functionaliteit niet meer nodig is, of kan worden vereenvoudigd.

Al met al heeft de workshop zo een aantal waardevolle spelideeën en elementen opgeleverd die Luminis en Advitrae in de ontwikkeling van het nieuwe product mee­nemen.

Ook proberen?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van serious gaming en gamification, of er zelf mee aan de slag zoals in deze workshop? We komen graag bij u langs! Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Contact

Gerelateerde projecten

Service Supply Chain Game

Leren samenwerken in logistieke ketens

Agile Kick-off game

Beter voorbereid
op Agile

UI Co-design

De ideale cliëntenportaal

Contact

Invocate

Hamerstraat 10

7556 MZ Hengelo

06 288 30 796

contact@invocate.nl

Copyright © 2019 Invocate