De spelers van het spel zijn als team verantwoordelijk voor het ontwerpen en beheren van een onderhoudssysteem voor een bepaalde vloot treinen.
Per ronde bepalen ze welke treinen onderhoud nodig hebben, of er voldoende onderhoudsfaciliteiten beschikbaar zijn, en of er eventueel nog treinen moeten worden vervangen. Hierbij moet o.a. rekening worden gehouden met de compatibiliteit tussen treinen en onderhoudssystemen, de beperkte capaciteit van onderhoudsfaciliteiten en de impact van onderhoud op de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van een trein.
Door het onderhoudssysteem goed af te stemmen op de treinvloot verdient het team genoeg geld om in te kunnen spelen op bijvoorbeeld toenoemende vraag naar vervoer of een uitbreiding van trajecten.
De Logistic Support Game tijdens een spelsessie bij NedTrain.
Het spel wordt voor verschillende doeleinden ingezet. Ten eerste geeft het inzicht in de plus- en minpunten van bestaande onderhoudsstrategiën. In het spel kunnen realistische scenarios (bijvoorbeeld op basis van case studies) worden gesimuleerd om een discussie te voeren over gemaakte beslissingen, de gevolgen en mogelijke alternatieven.
Daarnaast geeft het spel de ruimte om te experimenteren met nieuwe strategieën. Spelers kunnen bijvoorbeeld kijken wat er zou gebeuren als er wordt gekozen voor een gecentraliseerd onderhoudssysteem in plaats van een gedistribueerd onderhoudssysteem? En hoe zou de treinvloot er uit zien als we weer vanaf 0 zouden beginnen?
De kracht van het spel zit in het feit dat een complex proces wordt vereenvoudigd tot een oplosbare puzzel, waarvan de uitkomst wordt vertaald naar inzichten voor in de 'echte wereld'. Het gaat in het spel dus niet alleen om het simuleren van scenario's maar ook om de discussie die bij de spelers ontstaat. Spelers worden gestimuleerd om opnieuw na te denken over bepaalde beslissingen en om op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen.
De Logistic Support Game.