Snappiehelp_outline

Eerst begrijpen, dan oplossen

Complexe vraagstukken los je niet zomaar op, je moet ze eerst begrijpen. Snappie is een digitaal gesprekshulpmiddel voor het opbouwen van gedeeld begrip en het ontdekken van nieuwe oplossingsrichtingen.

Hoe werkt het?

Van het versnellen van de energietransitie tot het invullen van openbare ruimte; stuk voor stuk uitdagingen waarbij verschillende partijen tot een gezamenlijke oplossing moeten komen.

Een gemeenschappelijke taal om inzichten te delen, gedeeld begrip op te bouwen en oplossingen te bespreken is dan onmisbaar.

Snappie biedt zo'n gemeenschappelijke taal in de vorm van een visuele en interactieve omgeving.

Hoe werkt het?

Met Snappie bouwt u tijdens gesprekken met betrokken partijen stapsgewijs een totaalplaatje van uw vraagstuk op. Dit totaalplaatje vormt de basis voor gerichte discussies over nieuwe oplossingsrichtingen.

1. Inzichten verzamelen

De basis van elke Snappie sessie blijft het gesprek tussen deelnemers. Wat Snappie toevoegt is een makkelijke manier om verschillende inzichten, ideeën, problemen of ervaringen te delen. Zo wordt stap voor stap een compleet beeld van het vraagstuk opgebouwd.

2. Focus bepalen

Complexe vraagstukken hebben vaak met van alles en nog wat te maken. Om tot oplossingen te komen moet je keuzes maken. Wat is belangrijk en wat niet? En denken we daar allemaal hetzelfde over? Snappie helpt u om deze focus met de betrokken partijen te bepalen.

3. Oplossingen verkennen

Op basis van de verzamelde inzichten biedt Snappie passende creatieve technieken om nieuwe oplossingsrichtingen te ontdekken en verkennen. Bijvoorbeeld door een nieuw perspectief op het probleem te bieden, of door oplossingen uit eerdere (Snappie) sessies te halen.

4. Resultaten delen

Via een dashboard kunt u resultaten van verschillende Snappie sessies delen met alle betrokkenen, of zelfs de hele buitenwereld. Zo houdt u iedereen op de hoogte van bijvoorbeeld de uitwerking van een specifieke deelvraag, of de voortgang van een gekozen oplossingsrichting.

Alles onder controle

Resultaten uit Snappie sessies vindt u terug in de beheerdersomgeving. Hierin kunt u resultaten bekijken, filteren en bewerken, of delen met de buitenwereld via een dashboard.

Het resultaat van de ene sessie werkt als startpunt voor een volgende. Via de beheerdersomgeving kunt u eenvoudig nieuwe Snappie sessies aanmaken en data uit verschillende sessies onderling verbinden.

De beheerdersomgeving zorgt naast overzicht ook voor transparantie van uw proces. Alle verzamelde inzichten, besluiten en resultaten worden (als u wilt) bewaard en zijn er terug te vinden.

Voor wie is het?

Snappie is bedoeld voor bedrijven en organisaties die werken aan complexe, multi-stakeholder vraagstukken. Bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie, klimaatverandering of ruimtelijke ordening, of als onderdeel van een participatietraject.

Hoewel veel voorbeelden een ruimtelijk thema hebben, kunt u Snappie evengoed gebruiken voor vraagstukken die meer technisch, organisatorisch of procesmatig van aard zijn.

Snappie werkt als onderdeel van een iteratieve aanpak waarin inzichten worden verzameld, verwerkt en doorontwikkeld tot zinvolle oplossingen.

Veelgestelde vragen

Wat levert Snappie op

Snappie geeft inzicht in hoe de verschillende partijen die bij u vraagstuk betrokken zijn 'in de wedstrijd zitten'. Het helpt u bepalen welke (deel)onderwerpen prioriteit hebben en welke oplossingsrichtingen voldoende kansrijk zijn om uit te werken.

Deelnemende partijen krijgen een beter beeld van hun plaats in het totaalplaatje. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en draagvlak, en stelt deelnemers in staat nieuwe (en passende) oplossingen te vinden.

Daarnaast zorgt Snappie voor documentatie en transparantie in uw traject: alle inzichten en besluiten worden bewaard (als u wilt) en zijn terug te vinden in de beheerdersomgeving.

Is het echt zo makkelijk

Nee, helaas. Snappie is een hulpmiddel, geen kant-en-klare oplossing voor alle complexe vraagstukken. Snappie werkt als onderdeel van een iteratieve aanpak waarin inzichten worden verzameld, verwerkt en doorontwikkeld tot zinvolle oplossingen.

We bieden Snappie daarom altijd aan in combinatie met maatwerk advies. Hierbij zoeken we aansluiting bij uw traject en stakeholders en geven we advies over Snappie en eventueel aanvullende werkvormen.

Kunnen we niet gewoon geeltjes plakken

Ja hoor. Snappie is niet bedoeld als alternatief voor geeltjes. De resultaten van 'geeltjes plakken' kunnen wel goed gebruikt worden als startpunt van of input voor Snappie sessies. Snappie kan dan helpen met het bepalen van focus en het verkennen van oplossingsrichtingen.

Kan ik ook eigen modellen gebruiken

Zeker. Een plaatje of model dat aansluit bij uw vraagstuk en stakeholders is eigenljk zelfs noodzakelijk. We kunnen u uiteraard helpen met het optimaal afstemmen van uw afbeeldingen of 3D model.

Werkt Snappie ook in fysieke sessies

Ja. Snappie werkt in digitale, hybride en fysieke sessies. We adviseren wel om de inzet van Snappie goed af te stemmen op de vorm van de sessie. In fysieke sessies werkt het bijvoorbeeld goed om Snappie plenair te gebruiken, terwijl digitale sessies zich meer lenen voor individueel gebruik.

Hoeveel deelnemers kunnen meedoen

Er is technisch gezien geen limiet, maar ervaring leert dat dit soort sessies goed werken met 5 tot 8 deelnemers per sessie.

Veel trajecten worden daarom opgedeeld in meerdere sessies. Afhankelijk van uw vraagstuk kunt u bijvoorbeeld eerst stakeholders apart van elkaar laten werken, en daarna de groepen mixen.

Contact

Wilt u meer weten over de inzet van Snappie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende demonstratie.

Over Invocate

Invocate is een ontwerp­bureau. We ontwerpen fysieke en digitale oplossingen die ervoor zorgen dat mensen elkaar, een product of een proces beter begrijpen.

Snappie is ontstaan uit onze ervaringen met verschillende participatie-, innovatie- en transitie­trajecten.